Rozhovor - Mgr. Eva Halfarová:  "Na období v Olomouci vzpomínám moc ráda,"

18.02.2020

První rozhovor z cyklu rozhovorů s absolventy - mladá absolventka olomoucké pětileté LOGOPEDIE a logopedka, působící nyní v ambulanci, v resortu zdravotnictví, vypráví o studiu, každodenních povinnostech i úvahách do budoucna. ↓ Přečtěte si celý rozhovor níže. ↓

Co bylo pro Vás v rámci studia olomoucké logopedie nejpřínosnější? Je třeba něco, z čeho těžíte dodnes?

  • Velice přínosné byly praxe během studia. Když jsem začínala pracovat a hledala náměty na terapii, často jsme si otevřela své poznámky z praxí.

Na co ze studia ráda vzpomínáte?

  • Ráda vzpomínám na vyučující, kteří se nás snažili, co nejvíce připravit do praxe a předat nám své zkušenosti. Dále na prakticky zaměřené hodiny, např. když jsme probírali poruchy hlasu. Celkově na studentské období v Olomouci moc ráda vzpomínám. Dodnes se do Olomouce ráda vracím a s některými spolužáky se scházíme dodnes.

Na základě čeho, jste se rozhodovala, že půjdete studovat zrovna logopedii na UPOL? Kdybyste mohla volit znovu, měnila byste, či ne?

  • Když jsem se hlásila na vysokou, byla olomoucká logopedie jako jediná jednooborová pětiletá a to se mi líbilo.

Proč jste si vybrala povolání logopedky?

  • O studiu logopedie jsem začala uvažovat už ve druhém ročníku na gymnáziu. Před tím jsem dlouho zvažovala studium medicíny, nebo žurnalistiky a logopedie je vlastně propojení těchto dvou oborů. Dokonce jsem se setkala s klinickou logopedkou, se kterou jsem probrala možnosti studia i náplň práce. Byla jsem se i podívat u ní v ordinaci. A to rozhodlo.

Co Vás motivuje, pozitivně pomáhá, v horších chvílích?

  • Motivuje mě nadšení dětí, které se mnou rádi spolupracují. Nebo když mi rodiče říkají, že se děti ke mně těšily a že chtěly doma samy trénovat, ale to nebývá tak často. :D

Co Vás na logopedii nejvíce baví?

  • Na logopedii mě baví její pestrost, protože logoped má v péči velmi široké spektrum klientů. Od miminek, která mají potíže s příjmem potravy, přes děti s opožděným vývojem řeči, předškoláků s dyslálií a dysfázií, až po dospělé klienty s afázií a dysartrií.

Můžete prosím popsat, jak vypadá Váš typický běžný den v práci?

  • Pracuji v ambulanci klinické logopedie. Většinou docházím do práce na 8 a končívám v 5. Za den mám 8 - 16 klientů, to záleží na délce terapie, která se odvíjí od diagnózy. 98 % mých klientů jsou děti. Když se mi někdo omluví, dopisuji karty, píšu logopedické zprávy, vyrábím nebo tisknu materiály a dělám si přípravu na další dny.

Setkala jste se už v praxi s nějakou reakcí - pozitivní, či negativní - když jste řekla, že máte vystudovanou logopedii právě v Olomouci?

  • V práci přímo ne. Ale na praxích během studia to většinou paní logopedky oceňovaly. Často byly i ony samy absolventky olomoucké logopedie.

Z čeho, popř. jak se připravujete do práce? Máte třeba nějaké publikace, z kterých čerpáte nejvíce? A kolik času trávíte asi cca přípravami na klienty/pacienty?

  • Asi polovina mých klientů jsou děti s dyslálií, takže na ně už se moc připravovat nemusím. Slova, obsahující dané hlásky v různých pozicích ve slově i básničky se člověk po čase naučí nazpaměť. Ze začátku jsem ale postupy na vyvozování hlásek konzultovala s mou paní šéfovou. Stává se, že se nám v ambulanci objeví nějaký atypický pacient, třeba dospělý klient po kraniotraumatu, dítě s rozštěpem patra, pacient s poruchou hlasu atd. a na ty už je nutná trochu větší příprava. A to čerpám z Kompendia klinické logopedie, nebo Terapie NKS.

Mohla byste vybrat nějakou Vaši oblíbenou pomůcku/aktivitu, kterou ráda při práci s klienty/pacienty používáte?

  • Pomůcek máme opravdu hodně. Mám štěstí, že pracuji v ordinaci, kterou moje paní šéfová krásně vybavila. Ráda používám hry, které mají více využití a dají se použít u klientů s různými diagnózami jako je např. Zajíc v pytli a karty Dráček Fráček. Současný trh nabízí opravdu spoustu pomůcek nebo materiálů. 

Máte nějaký sen (myšlenku, kterou byste chtěla zrealizovat), který se váže na Vaši profesi?  

  • Občas si pohrávám s myšlenkou, že bych jednou chtěla zkusit externě přednášet např. pro studenty nebo rodiče, ale to je otázka daleké budoucnosti. Nejprve bych chtěla získat větší praxi, abych měla studentům co předat. 
Na čem dle Vašeho názoru stojí úspěch logopeda?  

  • Úspěch logopeda podle mě záleží na dobrém vztahu mezi logopedem a klientem. Logoped by se měl na klienta naladit a zjistit, co má rád a to pak následně zapojit do terapie (u dětí letí třeba Star wars, Ledové království, Tlapková patrola, Avangers atd.). Samotná terapie je ale hodně závislá na domácí přípravě. Hned při vstupním sezení rodičům říkám, že ke mně přijdou jednou za 3 týdny, poradím jim jak na to, ale to hlavní musí vydrtit oni doma.

Je něco, co byste chtěla vzkázat dětem/dospělým, kteří se právě chystají poprvé navštívit logopeda a neví co od toho čekat, mají strach...?

  • Děti se určitě nemají čeho bát. K nám logopedům si přijdou jen popovídat a pohrát.

Chystáte se do klinické praxe - atestace?

  • Ano, jsem už asi rok v předatestační přípravě. Ta spočívá v tom, že člověk dochází do práce a zároveň jezdívá na kurzy do Prahy a Brna, které bývají většinou o víkendech. Dále si plníme různé stáže v nemocnicích a logopedických ambulancích. 

 

- Medailonek -

Mgr. Eva Halfarová

Logopedka / Ambulance

Absolventka olomoucké logopedie a logopedka působící v rezortu zdravotnictví. Její úspěšná diplomová práce Vytvoření výukového materiálu "Kniha hlásek" pro studenty se specializací logopedie, přináší jedinečný souhrnný materiál pro studium i budoucí praxi.


KNIHA HLÁSEK

Mgr. Eva Halfarová

Materiál shrnující poznatky o vyvozování, diagnostice i terapii.

Celou diplomovou práci s vytvořenou Knihou hlásek najdete na univerzitních stránkách → ZDE ← , případně → ZDE

Přímo jen Kniha hlásek je k dispozici v samostatné sekci: Ke stažení. A také přímo zde, na konci tohoto článku: ↓ ↓