Podnětné logopedické DIPLOMOVÉ PRÁCE
Zde si můžete prohlédnout, či případně stáhnout, vybrané diplomové práce, které obohacují svým zpracováním bohaté spektrum logopedické problematiky. Práce jsou členěny do jednotlivých podkategorií, dle jejich zaměření. Vždy nahoře v obrázku naleznete odkaz na rozšířenější popis v rámci webu Theses.cz. Autoři níže uvedených diplomových prací udělili souhlas s tímto zveřejněním, případně stažením.
DP - bilingvismus a multikulturalita
Mgr. BARBORA MICHLOVÁ
Vedoucí: prof. Kateřina Vitásková
Význam hodnocení narativních schopností u bilingvních dětí s využitím adaptace zahraničního diagnostického nástroje
2017 - "Teoretická část se zaměřuje na uvedení problematiky bilingvismu a multilingvismu, popis jazykového vývoje u typicky se vyvíjejících monolingvních dětí a u dětí vyrůstajících ve vícejazyčném prostředí. Výzkumná část diplomové práce představuje zahraniční diagnostický nástroj s názvem: The Multilingual Assessment Instrument for Narratives, zaměřující se na hodnocení narativních schopností dětí."
Možnost do DP nahlédnout → ZDE ←
Mgr. LUCIE VÁCLAVÍKOVÁ (Nohová)
Vedoucí: prof. Kateřina Vitásková
Problematika afázie u bilingvních osob
2017 - "Diplomová práce se zabývá tématem afázie u bilingvních osob. Teoretická
část pojednává o afáziích v celé šíři, dále o bilingvismu a bilingvní
afázii. Obsahem praktické části jsou dvě případové studie. Cílem práce
je teoretická a empirická analýza problematiky afázie u bilingvních osob
za účelem zvýšení povědomí odborníků o tomto tématu, zejména o
možnostech diagnostiky a celkově specifickém přístupu k jedincům s bilingvní afázií."
Ke stažení:
3
DP - vývojová nemluvnost - vývojová dysfázie, OVŘ
Mgr. VERONIKA RYŠÁNKOVÁ
Vedoucí: dr. Renata Mlčáková
Tvorba logopedického materiálu k rozvoji lexikálně-sémantické roviny u předškolních dětí s vývojovou dysfázií
2019 - "Cílem bylo vytvoření logopedického materiálu pro děti
s vývojovou dysfázií. Teorie se zabývá
narušeným vývojem řeči a vývojovou dysfázií, dále popisuje vztah
dítěte k jazykovým oblastem z pohledu komunikace a možnosti rozvoje lexikálně-sémantické roviny. V praktické části je popsána charakteristika, proces tvorby a aplikace logopedického materiálu. Zahrnuje čtyři případové studie, kde se hodnotí efektivita materiálu."
Možnost do DP nahlédnout → ZDE ←
2
3
DP - získaná organická nemluvnost a neurogenní poruchy komunikace - afázie, demence a další
Mgr. MARKÉTA KNEDLOVÁ
Vedoucí: prof. Kateřina Vitásková
Ověřování aplikace zahraničních diagnostických materiálů pro osoby s afázií
2017 - "V teoretické části je zpracována problematika afázie a možnosti alternativní a augmentativní komunikace, které jsou úzce spjaty s vybraným zahraničním nástrojem. Praktická část je zaměřena na výběr testu, jeho charakteristiku a administraci. Následně je aplikace testu ověřena v praxi na kontrolní osobě a osobě s afázií."
Ke stažení:
Mgr. HANA CHARVÁTOVÁ
Vedoucí: dr. Kytnarová
Tvorba materiálu pro logopedickou intervenci osob s pravohemisferovými deficity se zaměřením na neglect syndrom a hemianopsii
2018 - "Práce se zaměřuje na tvorbu intervenčního materiálu. Teorie uvádí stručnou anatomii CNS a popis funkční specializace mozkových hemisfér, terminologii, etiologii a symptomatologii pravohemisferových deficitů, s detailnějším popisem neglect syndromu a hemianopsie, včetně diagnostiky a terapie. Praktická část se věnuje procesu tvorby materiálu, včetně jeho popisu. Součástí jsou čtyři případové studie osob s neglect syndromem a homonymní hemianopsií, na kterých byl materiál ověřen a s jakými výsledky."
Ke stažení:
Mgr. LENKA NĚMCOVÁ
Vedoucí: dr. Kytnarová
Tvorba terapeutického materiálu pro osoby s afázií
2019 - "Práce se zaměřuje na tvorbu terapeutického materiálu pro osoby s afázií, konkrétně na porozumění a produkci vět. Teorie se věnuje terminologii afázie, jejím klasifikacím, jazykovým deficitům, terapii na úrovni vět, spojením mezi lingvistikou a rehabilitací NKS a zmiňuje i větné členy, které jsou obsaženy ve větách praktické části. Praktická část uvádí proces tvorby materiálu, včetně jeho popisu a ukázek."
Ke stažení:
Mgr. VIOLA JÓNOVÁ
Vedoucí: dr. Kytnarová
Náměty pro logopedickou intervenci osob s demencí u Alzheimerovy nemoci
2018 - "Práce se zabývá tématem logopedické intervence osob s demencí u
Alzheimerovy nemoci. Teoretická část pojednává o demenci v širokém
pojetí, narušené komunikační schopnosti při demenci a emocích. Obsahem
praktické části je průběh tvorby a ověřování materiálu k logopedické
intervenci. Cílem práce je výroba materiálu k logopedické intervenci a
jeho ověření v praxi umožňující následné vylepšující úpravy vedoucí k přesnější srozumitelnosti položek."
Ke stažení:
5
6
DP - narušení grafické stránky řeči - lexie, grafie, apod.
Mgr. PAVLA SÁŇKOVÁ a Mgr. VERONIKA HARTMANNOVÁ
Vedoucí: dr. Renata Mlčáková
Podpora osob seniorského věku v zachování funkční schopnosti v oblasti grafie
2017 - "První část obsahuje poznatky o psaní a jeho patologii, stáří a stárnutí, pobytových sociálních službách pro seniory a demenci. Praktická část charakteristiku testového nástroje Vyšetření grafie, který byl vytvořen autorkami práce pro účely výzkumného šetření. Dále popis vytvořených terapeutických materiálů pro reedukaci psaní u osob seniorského, resp. dospělého věku, a metodiku šetření, jímž byl materiál ověřen. V kapitole Výsledky terapie autorky předkládají hodnocení účinnosti materiálu."
Možnost do práce a na vytvořený materiál nahlédnout → ZDE ←
Mgr. MONIKA JIRÁSKOVÁ (Ptáčková)
Vedoucí: dr. Hana Karunová
Dyslexie ve speciálněpedagogickém a neurovědeckém pojetí se zaměřením na fonologické zpracování
2019 - "Práce pojednává o specifické poruše čtení (dyslexii) a shrnuje dostupné teoretické poznatky z české i zahraniční literatury o dyslexii (i dalších SPU) a o možnostech využití zobrazovacích metod ve speciálně pedagogickém výzkumu (zejména fMRI a eye tracking). Výzkum je zaměřen na fonologické aspekty poruch čtení u dospělých osob s dyslexií, a to zejména z pohledu fMRI dat doplněných o data ze sledování očních pohybů. Výzkum je součástí mezinárodního projektu vzniklého ve spolupráci s University of Sao Paulo, Brasil."
Ke stažení:
3
DP - poruchy polykání (dysfagie)
Mgr. LENKA FRYČOVÁ
Vedoucí: dr. Adéla Hanáková
Možnosti přístupu k dospělým klientům s dysfagií v podmínkách pobytových sociálních služeb
2017 - "Teoretická část vymezuje dysfagii, pojednává o anatomii, fyziologii a patologii polykání, onemocněních se současným výskytem dysfagie a managementu poruch polykání v pobytových sociálních službách. Praktická část analyzuje přístup personálu pobytových sociálních služeb k těmto klientům a jejich povědomí o problematice dysfagií. Dále prezentuje obsah vytvořeného audiovizuálního materiálu a zpětnou vazbu personálu po jeho zhlédnutí."
Ke stažení:
Vytvořená (a velmi přínosná) videa k diplomové práci jsou k nalezení a k dispozici na logopedickém webu o poruchách polykání - DYSFAGIE.EU → videa ←
2
3
DP - narušení článkování řeči - dyslálie a dysartrie
Mgr. EVA HALFAROVÁ
Vedoucí: dr. Renata Mlčáková
Vytvoření výukového materiálu "Kniha hlásek" pro studenty se specializací logopedie
2018 - "Teorie se zabývá českými hláskami z fonetického hlediska, odchylkami ve výslovnosti, diagnostikou a terapií artikulační poruchy. Praktická část měla za cíl zmapovat, jak studenti se specializací logopedie, hodnotí logopedické publikace zabývající se úpravou artikulace. Výzkumného šetření se zúčastnilo 129 studentů z různých vysokých škol v ČR. Dalším cílem bylo vytvoření výukového materiálu Kniha hlásek pro studenty se specializací logopedie."
Ke stažení:
2
3
DP - poruchy hlasu
1
2
3
DP - narušení zvuku řeči
Mgr. ELIŠKA ŠLESINGROVÁ
Vedoucí: prof. Kateřina Vitásková
Význam nazální respirace v logopedické péči se zaměřením na prevenci adenotomie
2019 - "Práce se věnuje orální respiraci a možné prevenci adenotomie/adenoidektomie. Teorie uvádí hlavní typy dýchání, dechová cvičení a důsledky dlouhodobého dýchání pouze ústy.
Praktickou část tvoří předvýzkum - cílem bylo zjistit, jak k tématu přistupují rodiče dětí v MŠ a jaká je jejich informovanost. Hlavním
cílem bylo zvýšit povědomí o adenotomii a možnostech její
prevence. Součástí práce je také osvětový
materiál a vyšetření dětí vlastní metodikou."
Ke stažení:
2
3